Stark kritik mot Victoria’s Secrets nya kampanj ”The Perfect Body”
avVictoria’s Secrets nya bh-kampanj ”The Perfect Body” har mött stark kritik och i sociala medier uppmanas konsumenter nu att bojkotta kedjan.
Reklamkampanjen anses nämligen uppmuntra till skeva skönhetsideal. En av kritikerna, 22-åriga Frances Black, har startat en namninsamling mot underklädesföretaget tillsammans med två vänner, skriver Telegraph.
– Varje dag bombarderas kvinnor av reklam med syfte att få dem att känna sig osäkra på sina kroppar, i hopp om att de ska spendera pengar på produkter som förmodligen ska få dem att känna sig lyckligare och vackrare. Victoria’s Secrets nya kampanj använder just den taktiken och sänder ut ett skadligt budskap när de skriver ”The Perfect Body” över modeller som alla har exakt samma smala kroppstyp, säger Frances Black enligt Telegraph.
Så här låter kritiken på Twitter:
What gives Victoria’s Secret the right to say what a ”perfect” body is?? Stop body shaming!! pic.twitter.com/m57SJ96mn1
— hb (@hannahmbooth) October 12, 2014
Got a card in the mail from Victoria’s Secret advertising their Perfect Body line w/3 ultra thin models pictured. What a sad message to send — AverieMaddox (@RABBITISH1) October 20, 2014
Victoria’s Secret has a new line out called ”The Perfect Body.” What the hell is wrong with the world?
— Addison Reynolds (@reynolds5295) October 12, 2014
Sorry Victoria but it’s not a secret every body is perfect the way they are pic.twitter.com/2xYtKY3eoi — Brittany (@britbrit91011) September 29, 2014
Cassandra M Klatzkow