Efter succén – nu vill många fler Ica-butiker ta tillbaka gamla godispåsen
avDe små godispåsarna med färgglada prickar på präglade många svenskars barndom. Och när Ica Kvantum i Liljeholmen i södra Stockholm återinförde dem blev det en omedelbar succé.
Efter Aftonbladets artikel om återkomsten ökade efterfrågan ännu mer– och nu finns de små påsarna tillgängliga hela veckan i stället för fredag-lördag. Så nu kan kunderna välja mellan ”retropåsen” och den vanliga stora.
Samtidigt är initiativet på väg att sprida sig – rejält.
– Ett tjugotal butiker har hört av sig till oss om påsarna, men om man räknar in de som hört av sig direkt till leverantörer handlar det nog om ett hundratal, säger Magnus Westman, försäljningschef för kolonialvaror och konfektyr.
Skickade påsar till Arvidsjaur
Även enskilda kunder hör av sig. Så sent som den här veckan skickade han upp ett par påsar till en kvinna i Arvidsjaur, där den lokala Ica-butiken ännu inte tagit in dem.
Påsarna skulle från början rikta sig till barnfamiljer som på helgerna inte vill ha massa stoj runt de stora godispåsarna. Men nu säljs den hela veckan – och allra mest till de som inte är familjer.
– Snittmängden per köp har gått ned lite grann, men vi ser att det är fler som köper godis, säger Magnus Westman.
”Snart finns påsen från norr till söder”
Men oavsett vad som händer är påsen här för att stanna.
– För oss var det inget test. Det här är något som kommer finnas jämnt. Går vår försäljning ned kommer vi inte ta bort godispåsen.
Närmast ska butiken i Liljeholmen lägga ut information om retro-påsarna på ett intranät som är tillgängligt för samtliga 122 Ica Kvantum-butiker i Sverige.
Både för att sprida ordet ännu mer och för att slippa svara på alla frågor via telefon och mejl.
– Snart finns påsen från norr till söder, det är jätteroligt, säger Magnus Westman.