Annie, 42, var nära att dö på flyget – resebolaget vägrade hjälpa till

Annie Wårhem var nära att dö på ett flygplan hem från Rhodos. Nu är hon kritisk mot Fritidsresor, som inte bytte bort räksalladen – trots hennes livsfarliga allergi.

– Personalen på flyget sa bara att ”så allergisk kan man inte vara”. Hade jag inte fått hjälp från en medpassagerare hade jag inte levt idag, säger Annie till Aftonbladet.

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 14.21.51
Annie – före och efter olyckan. Foto: Privat.

Förra sommaren bokade Annie Wårhem, 42, tillsammans med sin familj en resa ner till Rhodos. Annie, som lider av mycket kraftig fisk- och skaldjursallergi, var noga med att påpeka detta i bokningen hos resebolaget Fritidsresor. Hon skulle nämligen inte klara att sitta i ett flygplan där fisk serverades.

På vägen ner till Rhodos fick hon emellertid ett rejält dråpslag: när hon hörde sig för med flygpersonalen berättade de att det skulle serveras räksallad på vägen hem.

Semestern på Rhodos blev inte mycket till semester för Annie och hennes familj. Istället fick hon ägna en stor del av sin tid åt telefonsamtal för att förhindra att räksallad skulle serveras. Annars skulle saker och ting kunna gå riktigt, riktigt illa.

– Jag sa till och med att jag kunde betala för en ny rätt, men det sista budet var att allt skulle vara i ordning. Så jag åkte till flygplatsen med god förhoppning, säger Annie till Aftonbladet.

”Så allergisk kan man inte vara”

På grund av försening hann familjen emellertid inte dubbelkolla med personalen huruvida det skulle serveras räkor ombord, och när planet lyften från marken i Grekland var den ankommande katastrofen ett faktum.

Fritidsresor hade inte lyckats ändra menyn.

– ”Ni serverar väl inte räksallad”, frågade jag. ”Jo, det kommer vi göra. Vi kan inte plocka bort rätten på grund av en passagerare, så allergisk kan man inte vara” svarade personalen, berättar Annie och fortsätter:

– När 200 passagerare öppnade sin räksallad var katastrofen ett faktum. Jag tänkte ”måste till toaletten”. Men jag kom aldrig fram. Jag stupade på vägen.

Annie låg på flygplansgolvet med svår andnöd. Hon fick ingen luft och minns bara fragment.

Skärmavbild 2015-02-09 kl. 14.22.45
Annie och hennes man på Rhodos, timmarna innan helvetesresan. Foto: Privat.

– Jag hör min son, elvaårige Milton, som skriker i panik att ”nu dör mamma av räkorna”, berättar Annie.

Lyckligtvis fanns en utbildad akutvårdare bland medpassagerarna. Andreas Lindholm, som han heter, var snabbt på plats medan flygpersonalen lös med sin frånvaro.

– Utan honom hade inte jag suttit här idag. Andreas räddade mitt liv, säger Annie.

Andreas Lindholm berättar för Aftonbladet att Annies tillstånd var allvarligt.

– Hon fick en väldigt kraftigt allergisk reaktion med påverkan på luftvägar och andning. Så läget var allvarligt. Med som tur fanns det medicin, annars hade det varit fara för hennes liv.

För Andreas, som fått en blomstercheck på 200 kronor som tack från flygbolaget, var det självklart att springa fram och hjälpa.

– Jag är van vid sådana här situationer och vet vad som krävs. Jag är jätteglad att det gick som det gick och att hon mår bra.

Andreas Lindholm. Foto:  Privat.
Andreas Lindholm. Foto: Privat.

Flygplanet var nära att nödlanda i Tyskland på grund av den akuta situationen, men Andreas förklarade att han kunde hålla Annie vid liv fram till Norrköping där en ambulans väntade.

Annie mår idag bra, men för familjen har det varit ett svårt trauma att bearbeta tillsammans. Och någon hjälp från Fritidsresor, det har de inte fått.

Nu är Annie kritisk mot flygbolagets behandling.

– Det var min familj och övriga passagerare som tog hand om mig, inte flygpersonalen. De har inte ens ringt hem och frågat om jag överhuvudtaget lever.

Fritidsresor: ”Otäck händelse”

Jim Hofverberg, informatör på Fritidsresor, beklagar det som hände Annie.

– Rent generellt är det en väldigt otäck händelse, säger han och fortsätter:

– Samtidigt finns det inget flygbolag som kan garantera helt allergifria flygningar. Vi har träffat familjen, och de har inte ställt några kompensationskrav förutom att vi ska bättra våra rutiner för passagerare med allergi. Och det har vi gjort.

Hur ser du på att personalen ombord ska ha ignorerat Annies varning om att hon är mycket allergisk och ändå serverat räksallad? 

– Jag kan inte uttala mig om vad som hänt ombord.

Mauri Hermundsson 

Fler inlägg:

  • Tjänstgörande redaktör: Ehsan Fadakar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB