Läs hyllade kritiken mot Fifty shades of Grey: ”Tack för att du skrev det här!”

av vikado

Det började med att användaren ”ahhidk” skrev ett inlägg på nätforumet Reddit i somras. Men i samband med att hypen inför ”Fifty shades of Grey”-filmen blivit allt större har inlägget också spridits mer och mer på sociala medier och bloggar.

fiftys2

Kritiken i inlägget går ut på att det sex som beskrivs mellan Christian Grey och Anastasia Steele inte alls är något slags BDSM-förhållande – det är övergrepp och destruktivititet.

– Tack för att du skrev det här! står det i en av kommentarerna.

Läs hela det hyllade inlägget här:

”Nu när Fifty shades of Grey ska bli film har jag försökt få folk att förstå att den här boken inte handlar om BDSM, utan snarare sexuellt våld. Många kvinnor argumenterar för att relationen i boken är BDSM, men det sätter BDSM i dålig dager.

BDSM är en livsstil där man tror på säkerhet och trygghet. Samtycke är alltid en förutsättning, och partners tar hand om varandra. Efter sessioner och rollspel tröstar partners varandra för att hjälpa varandra komma tillbaka ut ur ”zonen”. Fifty shades of Grey har inte med någonting om detta. Grey ger Anastasia (då oskuld) ett ultimatum: Att skriva på ett kontrakt eller gå därifrån. Hon är sexuellt oerfaren och han manipulerar henne till att tänja sina gränser för att det ska verka som om sexuellt våldsamma saker han gör mot henne är okej.

Det finns tillfällen efter en session då han är arg på henne för att hon är upprörd, men han tröstar henne inte. Han använder alkohol för att få hennes samtycke – det är våldtäkt enligt lagen. Det finns också ett tillfälle där hon använder säkerhetsordet, men han ändå fortsätter. Det är samtycke som dras tillbaka, och Christian ignorerar hennes tillbakadragande. Det är ett sexuellt övergrepp.

Dessa tillfällen är inte de enda som är problematiska. Anastasia börjar dölja saker av rädsla för Christians ilska. Han är avundsjuk och lättretlig. Anastasia är orolig för sin säkerhet. Experter har till och med känt igen hennes beteende från det hos kvinnor som utsätts för övergrepp, enligt Centers for Disease Control and Preventions beskrivning av våld i nära relationer.

Den här boken förstör för personer som utövar BDSM genom att ge en missvisande bild av BDSM som helhet. Ja, det finns dåliga människor som smyger sig in i BDSM för att hitta ett sätt att undvika straff för sina våldshandlingar, men majoriteten av de inom BDSM begår inte övergrepp, som den här boken får folk att tro.

Den här boken romantiserar övergrepp, och att måla upp det i ”sexiga” och ”roliga” färger är verkligen farligt för kvinnor. En av fem kvinnor kommer vara med om våld i relationer under sin livstid, det är anledningen till att den här boken inte borde försvaras. Att få det här beteendet att verka vara något man får acceptera från en man är farligt. Människor kommer frestas att ”testa BDSM” utan att ha någon egentlig aning om vad det är. Och människor kommer att fara illa.

Det är upp till varje individ vad de väljer att läsa. Poängen med det här inlägget är att peka ut hur Fifty shades of Grey är problematisk, inte att bestämma över någons läsvanor. Jag vet att många kvinnor (och män) försvarar den här boken och inte förstår hur det kan ses som övergrepp, men faktum är att det är just vad det är. Och jag hoppas att fler ska försöka lyfta det så att boken inte påverkar andra negativt”.

• Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Sebastian Laneby