10 myter om mat som du antagligen har gått på

Mjölk ger starka ben och fett gör dig fet. Eller hur var det nu egentligen? Här gör vi upp med de vanligaste myterna om mat.

Foto: Stefan Järrevång.
Foto: Stefan Järrevång.

1. Mjölk ger starka ben

Foto: Anders Deros.
Foto: Anders Deros.

Mjölk innehåller förvisso kalcium, som är en viktig byggsten för skelettet. Men nya studier visar att mjölken kanske inte är så bra för dina ben trots allt. Forskare vid Uppsala universitet har i en ny jättestudie kommit fram till att kvinnor som dricker mycket mjölk löpte en ökad risk att drabbas av allvarliga frakturer. För män såg man dock ingen sådan ökning. Dessutom såg man en förhöjd risk att dö i förtid hos både män och kvinnor som drack mycket mjölk.

2. Fet mat gör dig fet

Foto: Lotte Fernwall.
Foto: Lotte Fernwall.

Fett är inte farligt, snarare är det ett livsnödvändigt livsmedel som behövs för att kroppen ska fungera optimalt. Vissa av fettsyrorna kan inte ens kroppen tillverka själv, de måste vi tillföra via maten. Däremot är fett rikt på kalorier. Och som alla vet beror vår vikt på relationen mellan hur mycket vi stoppar i oss och hur mycket vi gör av med (plus ett antal genetiska faktorer). Alltså: Ät gärna fet mat, men välj rätt sorts fetter (kallpressade oljor, fet fisk och nötter), och rör på dig!

3. Selleri ger dig ”negativa kalorier”

Foto: Jerker Ivarsson.
Foto: Jerker Ivarsson.

Det här en seglivad myt. Tanken är att selleri, som innehåller ungefär 10 kilokalorier per kvist, är så energifattigt att kroppen gör av med mer energi genom att förbränna den. Selleriknaprande skulle alltså göra att man hamnar på energiunderskott. Tyvärr stämmer det inte. I flera studier har man visat att kroppen bara använder omkring 2 kilokalorier för att smälta en kvist selleri.

4. Socker gör dina barn hyperaktiva

Foto: Carolina Byrmo.
Foto: Carolina Byrmo.

Det vita guldet är boven bakom barnens ADHD. Skär man bara ner på godis och läsk kommer barnen att må mycket bättre. Eller? Tyvärr verkar det inte stämma. I en blindstudie visade det sig att barn som drack en söt dryck hade bättre minne och hade lättare att slutföra sina uppgifter i skolan. Deras uppmärksamhet påverkades inte heller negativt. Anledningen tros vara att barns hjärnor har ett större behov av socker som bränsle. Med det sagt, det kan vara sunt att skära ner på sockerintaget ändå.

5. Bäst-före-datum ska respekteras

Foto: Niclas Hammarström.
Foto: Niclas Hammarström.

Bäst-före-datum innebär inte att maten per automatik blir dålig en viss dag. Det är en garanti från tillverkaren att maten ska ha samma kvalitet som när den tillverkades. Men vissa livsmedel kan vara fräscha långt efter att bäst-före-datum passerats, framförallt om de förvaras i kyla. Använd dina sinnen för att avgöra om en matvara är tjänlig eller inte. Ser den bra ut och luktar okej, är den antagligen fullt ätbar. Den här regeln gäller dock inte för livsmedel märkta med ”sista förbrukningsdag”.

6. Honung är bättre än socker

Foto: Börje Thuresson.
Foto: Börje Thuresson.

Honung framhålls som ofta som ett hälsosamt alternativ till socker. Och visst, honung innehåller lite spårämnen och några mineraler, men någon hälsobomb är det inte. Det är rikt på energi i form av snabba kolhydrater som höjer blodsockret – precis som vanligt vitt socker. Vill man må bättre är det klokare att dra ner på sockermängden generellt.

7. Man blir fet av potatis

Foto: Johanna Reeder.
Foto: Johanna Reeder.

För några decennier sedan var fortfarande potatisen en av de viktigaste svenska stapelvarorna. Men nu har den börjat konkurreras ut av pasta, ris och bulgur. Dessutom har ett illasinnat rykte fått fäste. Potatis ska nämligen göra dig fet. Det stämmer dock inte, enligt professor emeritus Stefan Rössner på KI. Potatis är ett näringsrikt livsmedel med en bra sammansättning av kolhydrater, fett och proteiner. Dessutom innehåller potatis både c-vitamin och kalium.

8. Strömming är nyttig mat

Foto: Björn Lindahl.
Foto: Björn Lindahl.

Strömming, alltså sill som fångas norr om Kalmar, innehåller både proteiner, vitaminer och nyttiga fetter. Alltså borde den vara som gjord för växande barn. Tyvärr innehåller fet fisk från Östersjön också väldigt mycket miljögifter, bland annat dioxiner och PCB. Därför uppmanar Livsmedelsverket barn och kvinnor i barnafödande ålder att inte äta fet fisk från Östersjöområdet oftare än 2-3 gånger per år. Det gäller både strömming, lax och öring.

9. Frysta grönsaker är fattiga på vitaminer

Foto: Fredrik Lerneryd.
Foto: Fredrik Lerneryd.

Tanken att färska grönsaker per automatik skulle vara nyttigare än frysta, är tyvärr ingen universell sanning. Visst är det bra och härligt att njuta av färsk frukt och grönt, men i många fall kan de frysta grönsakerna faktiskt vara nyttigare. Näringsinnehållet bevaras bättre om man fryser in livsmedlet direkt efter skörd, jämfört om man förvarar grönsakerna i flera veckor i en lagerhall.

10. Ketchup är onyttigt

Foto: AP TT Nyhetsbyrån.
Foto: AP TT Nyhetsbyrån.

Ledsen, alla småbarnsföräldrar. Ketchup, precis som alla andra tomatprodukter, är faktiskt ganska nyttigt. 100 gram Ketchup innehåller nämligen fem gånger mer av den kraftfulla antioxidanten lykopen än motsvarande mängd tomat. Lykopen har i studier visat sig skydda mot både cancer och åldersrelaterade sjukdomar.

  • Tjänstgörande redaktör: Ehsan Fadakar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB